مراحل ثبت سفارش کالا برای واردات

 منظور از ثبت سفارش چیست ؟

ثبت سفارش کالا برای واردات به کشور طبق قانون تجارت ایران، بایستی از طریق مراجعی که قانون تعیین می کند انجام شود. ثبت سفارش از طریق سازمان تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته  و سندی است که مجوز ورود کالا به ایران می دهد و برای ترخیص کالا از گمرگ، مجوزهای مربوطه باید اخذ شود. بعضی از کالاها طبق قانون پیش از واردات، نیازمند اخذ مجوز از نهادهای مربوط مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مثلا جهت دریافت کد از سازمان غذا و دارو) است.

چهارهم اردیبهشت ماه نود و هفت بود که طی بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران، سامانه  ثبت سفارش به سامانه  جامع تجارت ایران منتقل شد. این امر به منظور تسهیل و تسریع فرآیند های ثبت واردات کالاهای مجاز به کشور توسط شخصیت های حقیقی و حقوقی واجد شرایط صورت گرفت تا یکپارچه سازی فرآیند ثبت انجام شود و شفافیت اقتصادی که مورد تاکید رهبری و تصویب هیات وزیران دولت روحانی بود، صورت گیرد.

قبلا، ثبت سفارش به صورت دستی بوده و فعالان کسب و کار مجبور بودند به هیات های بازرگانی مستقر در ۳۱ استان کشور مراجعه، و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام می کردند. از خرداد ماه هشتاد و هشت، سامانه top.ir راه اندازی شده و فرآیند ها همه الکترونیکی شد.

هر فردی که دارای کارت بازرگانی است چه حقیقی یا حقوقی و صلاحیت واردات یا صادرات کالا دارد، می بایست به  سامانه مراجعه و پس از دریافت کد کاربری و رمز عبور، نسبت به ثبت درخواست و ارائه اطلاعات هویتی و مبدا و مقصد جنس، اقدام  کند. کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درخواست ها را بررسی  و پس از رفع نقص، تایید می کنند تا پرونده ثبت سفارش متقاضی، به بانک عامل و گمرکات و اداره  دارایی و نهادهایی که قانون تعیین کرده  است ارجاع شود.

 

نحوه اخذ مجوز واردات کالا  ( ثبت سفارش کالا)  از سازمان صنعت و معدن و تجارت 

مراحل انجام کاز :

 شما برای واردات کالا نیاز به مجوز سازمان صنعت و معدن و تجارت دارید و بعد می توانید نسبت به سفارش کالا از خارج اقدام نمائید . در ذیل نحوه اخذ مجوز در سایت ثبتارش توضیح داده می شود

نکات مهم :

1) قبل از خرید کالا از خارج از کشور ،   ثبت  سفارش ( مجوز ورود ) خود را قطعی نماییدو از سازمان صنعت و معدن دریافت نمایید

2 ) توجه داشته باشید که مجوز ثبت سفارش دارای محدویت زمان از 3 تا 6 ماه است و بعد از آن با توجه به شرایط روز تمدید می شود

3) برای جلوگیری از زیان وارده در انجام کار ، توصیه می شود " دفترچه کامل راهنمای واردات کالا " را از سایت مرکز مشاوره بازرگانی دریافت نمایید

انواع ثبت سفارش


1- دیداری 2ـ مدت‌دار 3- یوزانس 4- واردات در قبال صادرات 5- بدون انتقال ارز

1- اعتبار اسنادی دیداری: Sight Documentary Credit

اعتباریست كه طبق آن بانك ابلاغ كننده پس از رویت اسناد ارایه شده از سوی ذینفع در صورت رعایت تمامی شرایط و ضوابط اعتبار به وسیله وی وجه آن را بلافاصله می‌پردازد.
2ـ اعتبار اسنادی مدت‌دار: Deferred Letter Of Credit

اعتباریست كه بلافاصله پس از ارایه اسناد از سوی ذینفع قابل پرداخت نیست وجه آن پس از مدت تعیین شده در اعتبار پرداخت می‌گردد
3ـ اعتبار اسنادی یوزانس: usance Credit

ثبت سفارش براتی است. یوزانس به بیان دقیق به معنی مهلتی است كه طبق عرف، در تجارت میان دو كشور برای پرداخت وجه برای برات ارزی تعیین می‌گردد. امروزه این كلمه اغلب به معنی مهلت برای هر براتی به كار می‌رود.
در عرف تجارت بین‌الملل به معنای نوعی معامله نسیه تضمین شده است از این لحاظ یوزانس گونه‌ای اعتبار اسنادی مدت‌دارDeferred Letter Of Credit به حساب می‌آید كه بر خلاف اعتبار اسنادی دیداری Sight Letter Of Credit وجه اعتبار به محض ارایه اسناد حمل كالا توسط ذینفع به بانك كارگزار به وی پرداخت نمی‌شود. در اعتبار اسنادی مدت‌دار سند قابل معامله‌ای مثل برات صادر نمی‌گردد. به علاوه این گونه اعتبارها قابل معامله نیست. در صورتی كه در معاملات یوزانس برات صادر می‌شود.
4ـ ثبت سفارش واردات در قبال صادرات

واردات در قبال ارایه پروانه صادراتی معتبر صورت پذیرفته در ازای ارزش صادراتی و ممهور مهر گمرك خروجی از كشور می‌باشد اعتبار مورد قبول گمرك از تاریخ پروانه صادراتی با كوتاژ وارداتی یكسان می‌باشد.
5ـ ثبت سفارش بدون انتقال ارز

ثبت سند به صورت بدون انتقال ارز به دو صورت:
الف: 18 قلم كالای اعلام شده شامل پوشاك ـ پارچه ـ سیگار ـ قطعات كامپیوتر ـ قطعات خودرو و..
ب: اجزار و قطعات منفصله مورد نیاز واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنایع می‌باشد.
اصطلاحات مفید بازرگانی

حق ثبت سفارش

حق ثبت سفارش عبارت ازمیزان و مبلغی که به موجب قانون و بودجه هر سال تعیین میگردد و به بعضی کالاهای وارده به کشور از جمله اینکه ازطریق سیستم بانکی یا خارج ازسیستم بانکی سفارش داده شده باشد، تعلق میگیرد.

هدف از ایجاد سیستم ثبت سفارش کالا، ثبت آماری و کنترل ضوابط فنی برای کالاهای وارداتی توسط دولت می باشد.