شرایط و مقررات صادرات کالا

 صادرات کالا

صادرات کالا در اصطلاح لغوی به معناي انتقال كالا و یا ارسال کالا از جايي به جاي ديگر می باشد، اما در پروسه فعالیت های تجاری و بازرگانی منظور از صادرات کالا، خروج كالا از قلمرو گمركي كشورجهت ارسال به سایر کشورها می باشد.

صادر كننده کالا کیست؟

صادر کننده به شخص حقیقی و یا حقوقی نسبت داده می شود که دارای مجوز صادرات کالا از سازمان های ذیصلاح از جمله اتاق بازرگانی (دارنده کارت بازرگانی فعال) باشد و با توجه به کالایی که در دست دارد ( چه تولید کننده کالا باشد و چه وارد کننده کالا) اقدام به صادرات کالا نماید، گفته می شود.

1.       صادرات قطعی

2.       صادرات موقت

صادرات قطعی کالا چیست؟

  منظور از صادرات قطعي ارسال كالا به خارج از قلمرو گمركي كشور به منظور فروش و يا مصرف در كشورهاي خارجي می باشد. در ‌صادرات قطعي شخص حقیقی و یا حقوقی از پرداخت حقوق گمركي ، سود بازرگاني  ، عوارض و ماليات معاف می گردد.

صادرات موقت کالا چیست؟

  منظور از صادرات موقت ارسال کالا به خارج از کشور جهت شرکت در نمایشگاه های بین المللی می باشد و در صورتیکه کالا به فروش نرسد و تاجر مجبور به برگرداندن کالا به گمرک خانه مبدأ گردد بتواند به سهولت نسبت به مرجوع کردن کالا اقدام نماید و نیاز به انجام پروسه گمرکی جهت واردات کالا نداشته باشد.
در صادرات موقت کالا، صادر کننده کالا متعهد می گردد مبلغی را بعنوان سپرده به گمرک مبدأ واگذار کند و پس از ورود کالا به گمرک مبدا جهت استرداد وجه سپرده اقدامات لازم را انجام دهد.

شرایط صادرات کالا

در قوانین گمرکی صادرات به دو دسته تقسیم می شود که شامل صادرات قطعی و صادرات موقت خواهد شد.
در صادرات قطعی کالا به کشورهای خارجی برای فروش و یا مصرف فرستاده می شود؛ اما در صادرات موقت کالا دوباره به کشور باز خواهد گشت.با ما همراه باشید تا درباره شرایط صادرات کالا توضیحات کاملی مطالعه نمایید.

اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا

:اخذ کارت بازرگانی معتبر به نام صادر کننده
2- 
اخذ مجوز صدور ( در صورتیکه برای صدور کالای مورد نظر ،توسط وزات بازرگانی موافقت کلی اعلام نشد باشد .
3- 
اخذگواهی بهداشت و قرنطینه ( دامی ، نباتی  حسب مورد )
4- 
گواهی استاندارد ( در صورتیکه کالا مشمول مقررات اجباری استاندارد صادراتی باشد) .
5- 
گواهی انرژی اتمی ( حسب مورد ) که به این مجوزها گواهی های مرسوم نیز گفته می شود .
6- 
تهیه صورت عدل بندیPacking List ( در صورتیکه کالا گوناگون باشد )
7- 
شناسنامه فرش ( فقط برای فرش دستباف )

مجوزهای صادرات :
کالاهای صادراتی با توجه به مجوز صدور به سه گروه تقسیم می شوند .
۱کالاهای مجاز :
کالاهایی هستند که صدور آنها نیاز به کسب مجوز ندارد ( با رعایت ضوابط قانونی).

منظور از ( ضوابط ) آن دسته قوانینی است که رعایت آن برای صادرات برخی از کالاها ضروری است مانند ضوابط استاندارد ، گواهی بهداشت انسانی ، دامی ، نباتی
۲کالای مشروط :
کالاهایی هستند که صادرات آنها با کسب مجوز امکان پذیر است. پس از اعلام موافقت وزارتخانه های مربوطه که اصطلاحاً ( موافقت کلی ) نامیده می شود، و پس از ابلاغ آن به گمرک توسط وزارت بازرگانی برای صدور کالاهای موضوع موافقت ، به مراجعه متقاضی به وزارتخانه یا سازمان مربوطه برای اخذ مجوز موردی ، نیازی نخواهد بود .

۳کالاهای ممنوع الصدور
کالاهایی هستند که صدور آنها به موجب قانون ممنوع میباشد . دولت می تواند با توجه به شرایط خاص زمانی و با رعایت قوانین مربوطه صدور بعضی از کالاها را ممنوع نماید.

 

گواهی های مرسوم


 
گواهی بهداشت نباتی


با عنایت به ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات کشور، کلیه فرآورده های نباتی که از ایران به کشورهای دیگر صادر می گردد بوسیله کارشناسان قرنطینه معاینه و درصورت سلامت کالا ، گواهی بهداشت نباتی صادر می شود .
 
گواهی بهداشت دامی (گواهی سازمان دامپزشکی )
با عنایت به ماده ۷ قانون دامپزشکی کشور ، ورود و صدور هر نوع دام زنده ، تخم مرغ نطفه دار، مواد غذایی متراکم ، اسپرم دام ، فرآورده های خام دامی ، مکمل غذای دام ، دارو ، واکسن ، مواد ضد عفونی ، سرم ها و مواد بیولوژیکی ، سموم دامپزشکی و داروهائی که برای ساخت مواد فوق موردنیاز است باید با تایید و گواهی وزارت جهاد کشاورزی ( سازمان دامپزشکی کشور ) صورت بگیرد .
گواهی استاندارد
در صورتی که برای صادرات کالا مقررات استاندارد اجباری وضع شده باشد ، دریافت گواهی استاندارد ازموسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران لازم است.