ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

گمرک بندرعباس

بندرعباس از بنادر مهم تجاری ایران است که جایگاه مهمی در صادرات و واردات انواع کالا در ایران دارد. این بندر در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار و با بیش از ۴۸۰۰ هکتار وسعت (محدوده عملیاتی و پس کرانه)، ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا را دارد. این بندر در سال ۲۰۱۲ با ۸۰ بندر جهان، تبادل کالا انجام می‌داد. بندرعباس دارای دو گمرک شهید رجایی و شهید باهنر است که تمامی شرکت ها و تجار کالای خود را توسط این دو گمرک وارد می‌کنند و کار ترخیص کالا از گمرک بندرعباس از طریق این دو گمرک صورت می‌گیرد. دو گمرک شهید رجایی و گمرک شهید باهنر، گمرکات فعال و تمام وقت بندر عباس هستند که به دلیل موقعیت خاصی که دارند این بندر را به منطقه ویژه اقتصادی کشور تبدیل کرده‌اند. شرکتهای بسیاری به عنوان ترخیص کار گمرک بندرعباس در حال فعالیت می‌باشند. ترخیص کالا از گمرک بندرعباس برای کالاهای فاسد شدنی به دلیل شرایط آب و هوایی گرم بندرعباس، نیاز به ترخیص کار با تجربه دارد که موجب تسریع در روند ترخیص کالا شده و هزینه ها را کاهش دهد. 

مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

ورود اطلاعات از طریق سیستم EPL
پرینت اظهارنامه
دریافت کوتاژ و تعیین مسیر
ارزیابی کالا
دریافت مجوزهای لازم
کارشناس سرویس
صندوق
انبارداری و ۱۰ درصد کرایه حمل خطوط خارجی
درب خروج
خروج کالا

چه کالاهایی از طریق گمرک بندرعباس ترخیص می شوند

کالاهایی که از طریق گمرک شهید رجایی و باهنر ترخیص می‌شوند شامل، ترخیص تجهیزات پزشکی، ترخیص سیگار و محصولات دخانی، ترخیص لوازم آرایش و بهداشتی، ترخیص خوردرو، ترخیص ماشین آلات راهسازی مستعمل، ترخیص کالاهای خاص نظامی، ترخیص لوازم خانگی بزرگ، اسباب بازی، فرش ماشینی، چسب،لاستیک، شیرآلات بهداشتی، ماشین آلات راهسازی نو و ترخیص رایانه، نوت بوک، لوازم جانبی و تجهیزات رایانه و دوربین عکاسی و مداربسته می‌شود.

هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس همانند هزینه ترخیص کالا از دیگر گمرک‌های کشور است و متناسب با نوع کالا، تعداد یا حجم کالای وارداتی مشخص می‌شود که براساس این پارامترها می‌توان میزان هزینه ترخیص کالا از گمرک بندر عباس را تعیین کرد. 

تاثیر گمرک بندر عباس بر فعالیت های تجاری

گمرک بندر عباس یکی از مهم ترین گمرک ها است و حدود 70 درصد واردات در این گمرک انجام می شود. در واقع تاکنون تحقیقات بسیاری بر روی این گمرک صورت گرفته و در بیش تر آن ها مشخص شده که گمرک بندرعباس می تواند تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت‌های تجاری ایران داشته باشد. این موضوع طبیعی هم هست که زیرا حجم بسیاری از کالاهای وارداتی از این قسمت وارد مرز کشور می شوند.