راهنماي واردات کالا | شرايط و قوانين واردات کالا به چه صورت است

واردات کالا امري تخصصي است و شامل مراحل زير مي باشد

آيا فروشنده و توليد کننده کالاي مورد نظرتان را در خارج از کشور مي شناسيد؟ اگر اطلاعات آن را داريد اولين مرحله را طي کرديد. در غير اين صورت بايد فروشنده آن ابتدا مشخص گردد. به عنوان مثال شما مي خواهيبد لامپهاي کم مصرف LED وارد کنيد و خودتان نيز بازار داخلي را کاملا مي شناسيد و به کالاي فوق اشراف کامل داريد، ولي تا کنون واردات انجام نداده ايد و توليد کنندگان اين محصول را در خارج از کشور نمي شناسيد، لازم است که ابتدا توليد کننده (کنندگان) آن کالا را شناسايي کنيد. در اين صورت به دليل صرفه جويي در زمان و هزينه و به دليل تخصصي بودن و حساس بودن اين کار (به خصوص براي اشخاصي که تازه تصميم به واردات دارند (توصيه مي کنيم جستجوي فروشنده را به شرکت هاي با تجرجه و خبره بسپاريد. )
استعلام مشخصات فني و قيمت کالا پس از شناسايي سازنده يا فروشنده
دريافت نمونه کالا (توصيه مي شود حتما” قبل از انجام واردات تجاري نمونه کالا دريافت و بررسي گردد).

مراحل واردات کالا

  • توليد کننده ي کالاي مورد نظر را بيابيم( درسايت هايي همچون alibaba.com  )
  • استعلام قيمت و استعلام مشخصات فنيdata sheet+ price list
  • دريافت نمونه
  • تصميم گيري راجع به نوع و تعداد کالا و نحوه بسته بندي آن
  • اخذ پروفرما
  • مشخص کردن نوع تعرفه کالا و نوع ارز
  • برآورد قيمت تمام شده کالا
  • اخذ تخفيفات و تائيد پروفرما و مشخص کردن نحوه پرداخت payment term
  • برنامه ريزي مالي براي پرداخت
  • تعيين نحوه حمل و نقل کالا و بيمه کالا freight term- هماهنگي بازرسي درصورت نياز inspection
  • تحقيق راجع به مجوزهاي لازم جهت ترخيص کالا
  • اخذ اسناد از فروشنده
  • نوشتن قرارداد با ترخيص کار رسمي گمرک و دادن اسناد به او جهت ثبت سفارش- در اين مرحله چنانچه کارت بازرگاني نداشته باشيد بايد از کارت بازرگاني اجاره اي استفاده نماييد .سپس هزينه هايي شامل هزينه هاي گمرکي تخليه و بارگيري وحقوق ورودي را بايد بپردازيد
     

با مقررات واصطلاحات بازرگاني آشنا شويد

عدم آشنايي با مقررات و کلمات مخفف بازرگاني باعث مشکلات فراوان در انجام خريد و فروش اينترنتي مي شود. چون در گرفتن و فرستادن ايميل معمولا از کلمات اختصاري استفاده مي شود. از جمله اين کلمات کلمات و اختصارات موجود در ايکنوترمز مي باشد. اين اختصارات شامل شرايط پرداخت، و چگونگي حمل کالا مي باشد. مثلا مخفف FOB که مخفف شده Free On Board مي باشد و در ادامه آن اسم بندر مبدا آورده مي شود مثل FOB Port Klang و به معني تحويل کالا بر روي کشتي مي باشد و هزينه حمل و نقل،‌ بيمه و … از بندر مبدا تا بندر مقصد بر عهده خريدار مي باشد.
مخفف CFR که مخفف شده Cost and freight مي باشد و در ادامه آن اسم بندر مقصد آورده مي شود مثل: CFR Bandar Abbas و به معني تحويل کالا در بندر مقصد ميباشد و کليه هزينه هاي باربري و آسيب هاي احتمالي در هنگام حمل و نقل بر عهده فروشنده خواهد بود.
به گزارش پايگاه خبري "بااقتصاد"، با اتخاذ سياست جديد ارزي دولت از 21 فروردين‌ماه سال جاري نحوه واردات کالا، مواد اوليه و ماشين‌آلات دچار تغيير شد و براساس آن ديگر پولي از طريق خريدار به فروشنده پرداخت نمي‌شود و کليه مراحل خريد از طريق نظام بانکي و صرافي‌هاي مجاز انجام مي‌شود؛ تصميمي که به اعتقاد واردکنندگان مي‌تواند تاثير بسزايي در مقابله با پديده قاچاق داشته باشد و جلوي بسياري از سودجويي‌ها در حوزه واردات را بگيرد. ميلاد بختياري - رئيس انجمن واردکنندگان تجهيزات بيهوشي و تنفسي و عضو اتحاديه واردکنندگان تجهيزات پزشکي -  درباره با سياست جديد ارزي دولت و تاثير آن بر نحوه واردات کالا به کشور، اظهار کرد: براساس سياست جديد دولت، ارز به سه صورت اختصاص مي‌يابد که مورد اول آن حاصل از درآمدهاي نفتي است که شامل کالاهاي اساسي مي‌شود و در حوزه سلامت نيز دارو را در بر مي‌گيرد و مراحل کار از طريق سيستم بانکي صورت مي‌گيرد. وي ادامه داد: تخصيص ارز در مورد مابقي گروه‌هاي کالايي در سامانه نيما و در دو گروه خواهد بود که گروه اول، ارز حاصل از فروش مواد پتروشيمي و مشتقات نفتي را دريافت خواهند کرد و گروه دوم نيز ارز حاصل از صادرات غيرنفتي را شامل مي‌شود.

کارت بازرگاني

کارت بازرگاني سندي است که به موجب آن مي‌توان در صادرات و واردات کالا فعاليت داشت.   کارت بازرگاني توسط شعب اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در تهران يا شهرستان‌ها، به نام متقاضيان اعم از اشخاص حقيقي و اشخاص حقوقي صادر و پس از تأييد توسط واحد صدور معتبر است.

همچنين ضوابط، شرايط و نحوه تمديد کارت بازرگاني طبق آيين‌نامه اجرايي انجام مي‌شود.

بر اساس قوانين، اشخاص و کالاهاي زير نياز به ارائه کارت بازرگاني ندارند:

  • شرکت‌هاي تعاوني مرزنشينان براي ورود کالاهاي مورد نياز خانواده‌هاي مرزنشين طبق فهرست مربوطه و به تعداد، مقدار و ارزش تعيين شده.
  • ملوانان ايراني شاغل در شناورهايي که بين سواحل ايران و ساير کشورها در تردد هستند.
  • پيله‌وران براي ورود کالاهاي قابل ورود مورد نياز استان خود و استان‌هاي همجوار در صورت اخذ کارت پيله‌وري.
  • کارگران ايراني شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغل از وزارت کار و امور اجتماعي
  • کالاهايي که ورود آنها به تشخيص گمرک براي فروش نيست.
  • کالاهاي مسافري.
  • کالاهايي که از طريق پست وارد مي‌شوند (امانات پستي).
  • کتب و نشريات داخلي جهت صادرات.

واردات قطعي کالا  :
يعني کالا و جنس مورد نظر بوسيله ي شخص خريداري  کننده وارد کشور شود و در قسمت گمرک پس از پرداخت حق گمرک و تعرفه هاي ديگر از گمرک خارج مي شود واردات قطعي ناميده مي شود .

کلاهاي وارداتي شامل سه دسته مي باشند

  • کالاهايي که ورود انها هيچ گونه منع قانوني ندارند :کالاهاي مجاز به راحتي و پس از انجام مراحل کمرکي وارد مي شوند .
  • کالاهايي که ورود انها با مجوز انجام مي شود (مشروط):کالاهاي مشروط که در زمانهاي خاص اجازه ي ورود به انها داده مي شود که داراي قوانين خاصي هستند .
  • کالاهايي که اجازه ي ورود ندارند :کالاهايي که از نظر شرعي مشکل دارند اجازه ي ورود ندارند.
  • کالاهايي که وارد شده اند ابتدا کالا را از نظر نوع کالا و محتويات داخل کانتينر توسط گمرک چک مي شود و با اسناد موجود مقايسه مي کنند بعد کالا استاندارد را دريافت مي کند و کالاي وارد شده مهروموم مي شود .بعد از اين مراحل اظهار نامه ي مربوط به کالاانجام شده و به وکيل قانوني تحويل داده مي شود .